Чудил ли си се какво означава полето за предмет на дейност на фирма, когато регистрираш своята фирма?
Започваш да проучваш процеса по регистрация, но не знаеш какво точно трябва да впишеш. Опциите са много, кодовете от Националната класификация на икономическите дейности (НКИД) са объркващи, а процесът изглежда невъзможен.
Но така ли е наистина?
В тази статия на Poruchka ще се запознаем с основните видове предмет на дейност на фирма и как да избереш правилния при регистрацията на фирма. Ще дадем съвети за комбиниране на дейности и как правилно да ги отразиш в счетоводството си.
Прочети докрай, за да научиш как да преминеш лесно през процеса на избор на предмет на дейност!
Какво е предмет на дейност на фирма?
Според Търговския закон, ти трябва да посочиш предмета си на дейност още при началната регистрация на фирма.
Но преди да преминем към избора, трябва да се запознаем със същността на предмет на дейност на фирма.
В основата си, той е обхвата на икономическите дейности, които компанията ще извършва. Чрез него ти описваш същността и отрасъла на фирмата, когато я регистрираш в Търговския регистър.
Предметът на дейност на фирма е от ключово значение, тъй като той очертава бизнес профила ѝ. Прави я разпознаваема за клиенти и партньори и редоставя рамка за счетоводното и данъчното ѝ третиране.
Не на последно място, определени дейности изискват специфични лицензи, разрешителни и правомощия, което налага точното определяне при регистрация.
Законът позволява фирмата да извършва дейности извън първоначално избраните, но само при условие, че не се изискват специални лицензи.
Примери за комбинация на предмета на дейност ще разгледаме в следващ параграф, затова продължи да четеш!
Основни видове предмет на дейност на фирма
Вече знаем какво е предмет на дейност на фирма, но как се класифицират и описват различните видове?
Тук на твоя помощ идват кодовете от НКИД. Тази система от числа категоризира различните сфери и служи за административни, статистически и данъчни цели.
Всеки код е различен и съответства на конкретна дейност. Например кодът за търговските фирми на дребно е НКИД 47. Това помага на държавните институции да третират бизнесите от различните ниши спрямо техните конкретни операции.
Ето няколко примера за най-често срещаните предмети на дейност на фирма:
Търговски предмет на дейност на фирма
Този вид предмет на дейност на фирма се използва от дружества, които се занимават с продажба на дребно или едро. Включва компаниите за внос и износ, както и тези занимаващи се с промишлени и електронни продукти. Тъй като включва и електронните стоки, определянето на предмета на дейност е важно за правилното счетоводство на онлайн магазин.
Производство на стоки
С НКИД 10 до 32.99 се класифицират фирмите с производствена дейност. Това обхваща фирмите за производство на хартиени изделия (НКИД 17), през компаниите произвеждащи изкуствени и синтетични влакна (НКИД 20.6), до тези занимаващи се с производство на игри и детски играчки (32.4).
Финансови, счетоводни и застрахователни услуги
Ако смяташ да откриваш застрахователен офис, счетоводна кантора или фирма за финансови услуги, трябва да избереш правилният предмет на дейност на фирма. По този начин ще знаеш какви лицензи и сертификати ще са ти необходими, за да започнеш да извършваш дейност.
Избор на предмет на дейност на фирма за IT бизнеси
Технологичният сектор е сред най-бързо развиващите се и все повече нови фирми се регистрират в Търговския регистър. Тъй като много от тях обслужват и оперират на международните пазари, често се изискват допълнителни лицензи и спазване на стандарти, като например Общият регламент относно защитата на данните (ОРЗД, на английски General Data Protection Regulation, GDPR)
Образователни центрове
В тази категория попадат частните училища и детски градини, както и езиковите центрове и онлайн образователни платформи. За да извършват заложената дейност по НКИД, тези обучителни институции трябва да предоставят необходимите документи и да бъдат одобрени от държавните органи.
Хотелиерство и ресторантьорство
В НКИД за лесната класификация на определени отрасли се използват латински букви. С категория „I“ са обозначени хотелиерството и ресторантьорството. Към тях спадат всички хотели, къщи за гости, ресторанти и кафенета.
Но туристическите агенции не попадат в тази класификация. Те са обозначени с НКИД 79.
Това са само малка част от най-често срещаните предмети на дейност на фирма. Можеш да намериш целия списък тук.
Сега нека разгледаме как се комбинират предметите на дейност.
Защо да избереш комбинация на предмет на дейност?
В днешния динамичен свят рядко се среща компания, която стриктно извършва само една дейност. Фирмите целят да диверсифицират услугите си, за да привлекат и задържат клиенти. Цялостният пакет услуги е често предпочитан от хората и бизнесите се възползват от това.
Например ако си собственик на софтуерна компания, можеш да предлагаш и дигитален маркетинг, като допълнение. Така клиентите ти ще са доволни, че онлайн присъствието им се управлява от едно място, а ти си гарантираш допълнителни приходи и щастливи клиенти.
Но как се прави комбинацията на различни предмети на дейност?
При регистрацията на фирма в Търговския регистър се вписва един основен предмет на дейност, но законът позволява и вписването на допълнителни.
Основният предмет на дейност на фирма е най-често извършвания и най-важен за бизнеса. Формулирай допълнителните дейности така че да са възможно най-всеобхватни. По този начин ще имаш по-голяма свобода на действие.
Счетоводство при комбинирани дейности
Специфично при комбинираните предмети на дейност е счетоводството при ДДС регистрация. Ако фирмата извършва както облагаеми, така и освободени от ДДС дейности (например здравни услуги), те трябва да се отчитат по различен начин.
Важно е да проучиш регулаторните изисквания за различните дейности на фирмата, преди да я регистрираш. По този начин ще избегнеш бъдещи данъчни и счетоводни проблеми.
Прочети още съвети за успешен бизнес в нашия блог!
Коментари